آتش‌سوزی یک هتل‌آپارتمان در مشهد مهار شد (۱۵ تیر ۱۴۰۳) تامین کامل امنیت در شعبات اخذ رای مشهد و خراسان رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) ۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بیکاری ۹۰ درصدی جامعه نابینایان

  • کد خبر: ۸۳۹۳۸
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
بیکاری ۹۰ درصدی جامعه نابینایان
مدیرعامل انجمن نابینایان خراسان رضوی از درد‌های معیشتی این قشر می‌گوید و اولین نکته‌ای که او به آن اشاره می‌کند به اشتغال نابینایان برمی گردد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جواد رضایی، مدیرعامل انجمن نابینایان استان است. روز عصای سفید برای او و گفتن حرف‌های دل نابینایان یک روز پر مشغله است؛ «از صبح چند رسانه برای تماس و گفتگو زنگ زده اند. کاش گفتن درد‌ها فقط به همین یک روز ختم نشود و در طول سال فرصت برای جامعه نابینایان فراهم باشد.»

مدیرعامل انجمن نابینایان استان دغدغه‌های نابینایان را زیاد برمی شمارد و با تأکید بر اهم و مهم کردن موارد، به ذکر چندمورد می‌پردازد. اولین نکته‌ای که او به آن اشاره می‌کند به اشتغال نابینایان برمی گردد، موضوعی که به گفته او به یک دغدغه عام و همگانی برای نابینایان تبدیل شده است.

رضایی در این ارتباط با ذکر آمار ۹۰ درصدی بیکاری نابینایان می‌گوید: اشتغال برای جامعه معلولان یک دغدغه ثابت است. اما درباره جامعه نابینایان اوضاع بدتر است و در این باره آمار‌ها حکایت از بیکاری ۹۰ درصدی جامعه نابینایان استان دارد.

به گفته او همین موضوع گرفتاری‌های معیشتی برای آنان رقم زده است. از سوی دیگر بیکاری نابینایان در گرفتن تسهیلات و پرداختن اقساط وام‌ها نیز آن‌ها را با چالش‌هایی روبه رو کرده است.
مدیرعامل جمعیت نابینایان استان در ادامه به جمعیت نابینا و کم بینای استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در خراسان رضوی ۷ هزار نابینا و کم بینا داریم که از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در مشهد ساکن هستند.

از حق شهروندی که محرومیم

رضایی نبود مناسب سازی‌های شهری را مهم‌ترین عامل دسترسی سخت نابینایان و جامعه معلولان به ادارات و تردد در شهر می‌داند. او می‌گوید: باید بیان کنیم که جامعه معلولان و به ویژه نابینایان از حق شهروندی محروم اند.

مدیرعامل انجمن نابینایان استان در ادامه درخواستی دارد؛ اینکه با توجه به طرح چندین و چند ساله دغدغه معلولان برای مناسب سازی محیط‌های شهری، در ساخت وساز‌ها و دسترسی‌های جدید مناسب سازی‌ها در دستور کار باشد یا حداقل شرایط به نحوی باشد که مانع و مشکل جدیدی برای دسترسی‌ها ایجاد نشود.

وقتی کرونا بیشتر جامعه نابینایان را گرفتار کرد

«حضور دوساله کرونا، جامعه نابینایان را بیشتر از بقیه جامعه درگیر خود کرده است.» این را مدیرعامل انجمن نابینایان خراسان رضوی می‌گوید و در بیان دلیل به این موضوع اشاره می‌کند که لمس سطوح توسط نابینایان و ضعف‌های جسمی و ابتلای برخی از نابینایان به ناتوانی‌های جسمی و بیماری‌های دیگر در روند ابتلای نابینایان به کرونا مؤثر بوده است.

البته رضایی آمار دقیقی از تعداد نابینایان مبتلا و فوت شده براثر بیماری کرونا ندارد. او در توضیحاتی به این نکته اشاره می‌کند که نابینایان و در کل برخی از معلولان و خانواده‌های آنان پیگیر تشکیل پرونده در سازمان‌ها و ارگان‌های حمایت کننده نظیر بهزیستی و انجمن‌های مربوط نیستند و همین مسئله کار آمارگیری را با مشکل روبه رو کرده است.

وقتی قرآن برای نابینایان نایاب می‌شود

مدیرعامل انجمن نابینایان استان در ادامه، گرانی برگه‌های بریل را از دیگر مشکلات نابینایان ذکر می‌کند. به ویژه برای نابینایانی که در سنین آموزش هستند. به گفته رضایی، برای هر برگه بریل ۳۰ در ۳۰ باید هزار تومان پرداخت کرد. این رقم برای خانواده‌هایی که دانش آموز نابینا دارند و برای نوشتن روزانه نیاز به تعدادی برگه بریل دارند، رقم زیادی است.

آموزش‌های مجازی و دسترسی به موبایلی که در آن امکان نصب نرم افزار‌های مناسب نابینایان وجود داشته باشد، از دیگر مشکلات جامعه نابینایان و تبعات حضور کروناست.
موضوع دیگری که مدیرعامل انجمن نابینایان استان به آن اشاره می‌کند درباره مشقت‌های نابینایان برای خرید قرآن بریل است. ۱۰ جلد قرآن بریل اکنون بیش از یک میلیون تومان است و در توان برخی از خانواده‌های نابینا نیست.
او می‌گوید: نرم افزار‌های صوتی برای آموزش و قرائت قرآن وجود دارد، اما باید قبول کنیم که این نرم افزار حکم آموزش طوطی وار دارد و امکان لمس و آموزش اشکال حروف بریل برای نابینا وجود ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->